Hieronder staan de eerste pagina’s van ons schoolplan. Het volledige schoolplan ligt -voor belanghebbenden- ter inzage op school.
Voorwoord
Voor u ligt het schoolplan van Novum Saeculum Lyceum. In dit plan wordt richting gegeven aan het beleid van de school. Het plan is leidend bij de inrichting van het onderwijs en functioneert gedurende vier jaar als referentiepunt tijdens belangrijke beslissingen en bij reflecties op de gang van zaken.
Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen en ieder jaar verder te bevorderen wordt het schoolplan jaarlijks geëvalueerd en waar nodig bijgewerkt, maar de gedachte achter het onderwijs blijft hetzelfde. Op Novum Saeculum Lyceum verzorgen wij kwalitatief hoogwaardig voortgezet onderwijs in een veilige leef- en leeromgeving met als doel gemotiveerde leerlingen voor te bereiden om een actieve bijdrage te leveren aan de maatschappij met behoud van de eigen identiteit. Geïnspireerd door de islam leiden wij jongeren op om de Nederlandse samenleving van nut te zijn door ze te laten uitblinken in hun kwaliteiten.
Novum Saeculum betekent in het Latijn: ‘De nieuwe generatie’. Het bestuur wenst de visie in de schoolnaam tot uitdrukking te brengen. Namelijk dat er een streven is via een uniek onderwijsconcept een onafhankelijke en kwalitatieve generatie op te leiden. Onze school staat open voor eenieder en zal ingericht worden op de fundamenten van het monotheïsme. In het schoolplan is uitgewerkt op welke wijze dit geborgd is.
Ons onderwijsconcept
Het Novum Saeculum Lyceum zal met de toepassing van een nieuwe onderwijsmethode afwijken van huidige bestaande scholen in Nederland. Deze methode ‘Meer les minder stress’ heeft zich al in de praktijk bewezen.
Onze school zal een platte structuur hebben en de docenten worden gevrijwaard van de normjaartaakuren. De overhead en het management zal zo beperkt mogelijk worden gehouden en het onderwijzend personeel heeft hierin (vrijwel) geen (uit te voeren) taken. Er zal geen sprake zijn van een tussenlaag, waardoor een korte lijn ontstaat tussen de leiding en de uitvoerende kern (docenten). De onderwijsbekostiging zal hierdoor bij de uitvoerende kern (onderwijs personeel) terechtkomen en de leerlingen zullen daar het meest van profiteren. Dat betekent ook dat er met zo min mogelijk externen wordt gewerkt.
De verantwoording ten aanzien van de kwaliteit van het onderwijs en het begeleidingsproces van de clusters/secties is een taak voor de schoolleiding en haar staf. Zij hebben tevens een borgende rol ten aanzien van het signaleren en afstemmen van de zorgbehoeften van docenten en leerlingen. Hiermee bereiken wij dat de hoofdtaak van de docenten (lesgeven) niet verwatert. Docenten hebben onderling geen hiërarchie. Alle taken die niet met lesgeven te maken hebben zijn toebedeeld aan de uitvoerende bestuurder, stafpersoneel en het onderwijs ondersteunend personeel.
Er is dus geen sprake van normjaartaakuren voor de docenten, zodat de docent zijn tijd maximaal kan inzetten voor de klas. Alle administratieve taken blijven achterwege. Denk daarbij aan de behandeling van cluster overstijgende dossiers, beleidsvoorbereidende en uitvoerende taken, communicatie tussen ouders/verzorgers, leerlingen en functionarissen binnen en buiten de school. De docenten besteden daardoor ook minder uren aan het afronden van werk en komen zo sneller tot rust. Bij het Novum Saeculum Lyceum gaan de docenten niet surveilleren. Docenten worden niet gebruikt als een incasseringslinie, omdat er uitsluitend tijdens de rapportbespreking contact is met ouders. Op reguliere scholen worden de docenten belast met mentortaken en alle administratie die ermee gemoeid is. Vaak leidt dat tot moeilijke gesprekken met soms emotionele ouders en leerlingen.
Op het Novum Saeculum Lyceum zien wij de docenten als een ‘topspits’ in de punt van de aanval. Met andere woorden de docent dient zorgeloos voor de klas te staan.
Op het Novum Saeculum Lyceum zal er klassikaal lesgegeven worden aan maximaal 20 leerlingen in de klas. Docenten geven bij een fulltime contract minimaal 31 lesuren van 45 minuten les (per week). Hierdoor is er veel meer persoonlijke aandacht per leerling. Het opstarten van een les gaat veel sneller en dat levert op jaarbasis meer en effectieve onderwijsuren op. Kleinschaligheid, kwaliteit en een persoonlijke aanpak kunnen daarom echt centraal staan.
Naast het feit dat docenten meer persoonlijke aandacht kunnen geven aan de leerlingen, houden zij meer tijd over om zich goed voor te bereiden. Het nakijkwerk wordt daarmee ook aanzienlijk minder. Er kan meer aandacht worden besteed aan het verbeteren van de leskwaliteit en de bekwaamheid verder te ontwikkelen. En zo kan er op een doelmatige wijze een Novum Saeculum opgeleid worden.
Soner Atasoy